
Zobcová flétna
Zobcová flétna je velmi oblíbeným hudebním nástrojem, na který v minulosti hráli děti začínající pro její jednoduchost ozvu zapříčiněnému zobcem. V dnešní době se stále více zobcová flétna probíjí mezi plnohodnotné nástroje a čím dál více konzervatoří nabízí tento obor ke studiu.
UČITEL HRY NA ZOBCOVOU FLÉTNU

vít němeček
TEL: +420 721 101 955
Email: nemecekvit@gmail.com
Výuka: Zobcová flétna, žesťové nástroje
KONcepce výuky hry na zobcovou flétnu
Základní studium I. stupně
1. ročník
Žák:
- hraje v rozsahu jednočárkované oktávy
- umí nasadit a ukončit tón
- rozlišuje hodnoty not celých, půlových, čtvrťových, osminových a tytéž pomlky
- zahraje píseň nebo jinou jednoduchou skladbičku zpaměti s doprovodem klavíru nebo
jiného nástroje
2. ročník
- hrajevtónináchCdur,Gdur,DduraFdur
- ovládá základní artikulační modely v sudém a lichém taktu
- používá hmaty dvoučárkované oktávy
- vysvětlí základní dynamické stupně – piano, mezzoforte, forte, crescendo, decrescendo
- rozlišuje při hře tenuto a legato
3. ročník - má upevněné správné návyky držení nástroje a postoje při hře
- zvládá běžnou údržbu svého nástroje
- správně interpretuje složitější rytmické a melodické útvary
- ovládá základy techniky levého palce
- zahraje skladby různých stylových období podle svých individuálních možností zpaměti
4. ročník - ovládá hmaty v celém rozsahu sopránového nástroje
- rozlišuje kvalitu tónu
- při souhře s jiným nástrojem je schopen sluchové kontroly
- ovládá základy dechové techniky se zapojením bránice
- zahraje náročnější skladbu delšího rozsahu – například sonátu
5. ročník - ovládá základy hry na altovou flétnu
- vybere samostatně vhodnou artikulaci
- v návaznosti na frázování vybere místa vhodná pro nádechy
- zahraje jednoduchou skladbu z listu
6. ročník
- zahraje skladby různých stylových období
- zvládá technicky náročné pasáže s uvolněnými prsty
- používá při hře moderní techniky
- samostatně rozlišuje charakter a náladu skladby
- zvládá zahrát delší fráze na jeden nádech
7. ročník - využívá všechny dosud získané dovednosti k tvoření kvalitního tónu a správné intonaci
- používá k vyjádření výrazu všechny získané výrazové prostředky
- zahraje přiměřeně obtížnou skladbu z listu
- ovládá základy transpozice podle svých individuálních schopností
- prezentuje se na veřejných koncertech v souhře s jiným nástrojem nebo v komorních souborech