Skip to main content
výukové obory

Výuka hry na cimbál

Cimbál se řadí mezi lidové nástroje a jeho výuka je obvyklá v regionech s hlubokými kořeny folkloru a lidové hudby, které jsou pro Prušánky tak typické. Bez cimbálové hudby se neobejde téměř žádná slavnost a cimbál je srdcem takovéto kapely. Průkopníci hry na cimbál ovšem dokázali to, že se na tento nástroj stále více hrají i skladby klasické a moderní a je možno tuto interpretaci studovat i na akademiích.
Tadeáš Tomšej

Tadeáš Tomšej

vyučující
Koncepce výuky hry na cimbál

Specifikace oboru: Hra na cimbál

Cimbál, jako nástroj melodicko – harmonický, umožňuje žákovi dobrou orientaci v rámci vedení a výstavby melodických linií a také harmonie. Vzhledem k tomu, že je cimbál začleněn převážně ve folklórním prostředí, má žák velkou možnost stát se členem folklórních muzik, těles a souborů. Tím se také přirozeně rozvíjí jeho schopnosti a dovednosti související s komorní hrou, zpěvem, improvizací, tancem a stává se tím také nositelem lidových tradic. Avšak vzhledem ke stále rostoucí popularitě tohoto nástroje, má žák dnes možnost uplatnit se téměř ve všech sférách artificiální i nonartificiální hudby. Cílem výuky je zvládnutí hry na nástroj v rozsahu umožňujícím soběstačné uplatnění, případně pokračování studia na středním stupni výuky.

Učební osnovy Hra na cimbál

I. stupeň:

1. ročník přípravného studia:

  • ovládá správné držení paliček
  • orientuje se v cimbálu v rozsahu od c1 po c2
  • umí zahrát jednoduchou píseň zpaměti

2. ročník přípravného studia:

  • ovládá správné držení paliček a sezení za nástrojem
  • umí základní princip úhozu
  • hraje durovou stupnici a malý akordický rozklad v rozsahu jedné oktávy
  • umí zahrát jednoduchou píseň a jednoduché cvičení zpaměti

1. ročník:

  • ovládá základní návyky při hře – správné sezení, držení těla, správné držení paliček
  • umí dva základní typy úhozů – uvolněný a pevný
  • zvládá hru pravou a levou rukou zvlášť
  • orientuje se v cimbálu v rozsahu od malého g po c3
  • používá základní pedalizační výměny
  • hraje vybrané durové stupnice podle svých možností, malý akordický rozklad
  • umí zahrát jednoduché jednohlasé cvičení v G klíči
  • umí zahrát jednoduchou píseň, cvičení zpaměti

2. ročník:

  • kontroluje správné sezení u nástroje, držení paliček
  • umí hrát levou i pravou rukou zvlášť, i oběma dohromady
  • zvládá typy úhozů – pevný, uvolněný, dublovaný
  • umí pedalizační výměny
  • hraje durové stupnice, akordický rozklad, obraty podle svých možností a schopností
  • umí základní dynamiku
  • ovládá jednoduchý dvojhlas
  • umí jednoduchou jednohlasou nebo dvojhlasou píseň nebo cvičení zpaměti
  • umí základní akordický doprovod

3. ročník:

  • využívá při hře osvojené základní návyky, kontroluje vlastní držení a uvolnění těla a rukou
  • umí dublovaný úhoz a legato
  • ovládá hru tremola
  • umí hrát trojité arpeggio
  • dovede hrát v rozsahu malého c až c3
  • zvládá pedalizační výměny podle zápisu, vlastního cítění
  • hraje vybrané durové a mollové stupnice dle svých schopností a možností
  • využívá dynamické výrazové prostředky (p, mf, f, crescendo, decrescendo)
  • umí hrát v notovém zápise v G i v F klíči (po malé c)
  • je schopen hrát v různosměrném dvojhlase
  • zvládá hru s jinými nástroji (klavír), cimbálové muzice

4. ročník:

  • umí vybrané durové a mollové stupnice v celém rozsahu nástroje
  • je schopen hrát akordy s obraty, tercie v rámci stupnic, arpeggio, staccato
  • dokáže kontrolovat vyrovnanost úhozů
  • umí hrát v různosměrném dvojhlase
  • umí doprovodit lidovou píseň jednoduchou harmonií
  • je schopen hrát s jinými nástroji
  • hraje skladby dle svých možností a schopností zpaměti

5. ročník:

  • umí stupnice v dur a moll v celém rozsahu nástroje
  • umí 3hlasné akordy, rozložené akordy s obraty, tercie
  • je schopen hrát velký rozklad a harmonickou kadenci
  • dokáže hrát skladby různých stylových období zpaměti

6. ročník:

  • ovládá stupnice v dur, moll, chromatickou stupnici
  • umí sekvence, rytmické varianty
  • umí pracovat s tónem, dynamikou a barvou tónu
  • dokáže transponovat jednoduché cvičení, lidové písně
  • hraje skladby různých stylových období

7. ročník:

  • umí řešit základní problémy nástrojové hry (paličkoklad, frázování, pedalizace)
  • ovládá dynamiku, tempové rozlišení, frázování, agogiku
  • umí sám nastudovat hru přiměřeně svým schopnostem a dovednostem
  • dokáže hrát skladby různých stylů a žánrů
  • umí transponovat doprovod k lidové písni
  • dokáže hrát v komorních souborech

II. stupeň

1. ročník:

  • je schopen sluchové sebekontroly
  • zvládá rychlé tempa, různou dynamiku, pedalizaci
  • dokáže hrát z listu podle svých schopností a možností
  • orientuje se v notovém zápise
  • zvládá hru náročnějších skladeb podle svých možností
  • je schopen využít získaných dovedností a rozlišit hlavní zásady při interpretaci skladeb různých stylových období

2. ročník:

  • umí dynamiku, tempové rozlišení
  • ovládá různé druhy pedalizace
  • je schopen při interpretaci skladeb různých stylových období porovnat kvalitu tónu, dynamické a barevné možnosti nástroje
  • interpretuje alespoň dvě přiměřeně obtížné skladby různých stylových období zpaměti
  • zná základní informace o vývoji cimbálu

3. ročník:

  • zvládá kombinaci pizzicato a úhozu, flažolety, tremolo
  • umí hrát s doprovodem i v instrumentálních souborech sám
  • umí řešit paličkoklad, výrazové prostředky
  • umí sám pracovat s kvalitou a barvou tónu
  • je schopen využít získaných dovedností a rozlišit hlavní zásady při interpretaci skladeb různých stylových období
  • umí hrát náročnější skladby

4. ročník:

  • zvládá různé druhy úhozu
  • svých dovedností a vědomostí využívá k samostatnému výběru studovaných skladeb
  • samostatně přistupuje k práci na interpretaci skladeb – agogika, dynamika, kvalita tónu
  • rozlišuje zásady artikulace při interpretaci skladeb různých stylových období
  • umí sám řešit paličkoklad
  • interpretuje alespoň dvě přiměřeně obtížné skladby různých stylových období zpaměti
  • pomocí technických cvičení nalézá řešení technických problémů ve skladbách

Komorní hra

V rámci kolektivní interpretace se žák může uplatnit v duu, popř. kombinace cimbálu s jiným hudebním nástrojem, či nástroji, popř. zpěvem.

Žák:

  • zde získává zodpovědnost za společné dílo
  • snaží se hrát synchronizovaně s ostatními členy souboru
  • respektuje při hře ostatní spoluhráče, vnímá jejich party
  • snaží se o společné začátky a konce fr