Tadeáš Tomšej
Specifikace oboru: Hra na cimbál
Cimbál, jako nástroj melodicko – harmonický, umožňuje žákovi dobrou orientaci v rámci vedení a výstavby melodických linií a také harmonie. Vzhledem k tomu, že je cimbál začleněn převážně ve folklórním prostředí, má žák velkou možnost stát se členem folklórních muzik, těles a souborů. Tím se také přirozeně rozvíjí jeho schopnosti a dovednosti související s komorní hrou, zpěvem, improvizací, tancem a stává se tím také nositelem lidových tradic. Avšak vzhledem ke stále rostoucí popularitě tohoto nástroje, má žák dnes možnost uplatnit se téměř ve všech sférách artificiální i nonartificiální hudby. Cílem výuky je zvládnutí hry na nástroj v rozsahu umožňujícím soběstačné uplatnění, případně pokračování studia na středním stupni výuky.
Učební osnovy Hra na cimbál
I. stupeň:
1. ročník přípravného studia:
- ovládá správné držení paliček
- orientuje se v cimbálu v rozsahu od c1 po c2
- umí zahrát jednoduchou píseň zpaměti
2. ročník přípravného studia:
- ovládá správné držení paliček a sezení za nástrojem
- umí základní princip úhozu
- hraje durovou stupnici a malý akordický rozklad v rozsahu jedné oktávy
- umí zahrát jednoduchou píseň a jednoduché cvičení zpaměti
1. ročník:
- ovládá základní návyky při hře – správné sezení, držení těla, správné držení paliček
- umí dva základní typy úhozů – uvolněný a pevný
- zvládá hru pravou a levou rukou zvlášť
- orientuje se v cimbálu v rozsahu od malého g po c3
- používá základní pedalizační výměny
- hraje vybrané durové stupnice podle svých možností, malý akordický rozklad
- umí zahrát jednoduché jednohlasé cvičení v G klíči
- umí zahrát jednoduchou píseň, cvičení zpaměti
2. ročník:
- kontroluje správné sezení u nástroje, držení paliček
- umí hrát levou i pravou rukou zvlášť, i oběma dohromady
- zvládá typy úhozů – pevný, uvolněný, dublovaný
- umí pedalizační výměny
- hraje durové stupnice, akordický rozklad, obraty podle svých možností a schopností
- umí základní dynamiku
- ovládá jednoduchý dvojhlas
- umí jednoduchou jednohlasou nebo dvojhlasou píseň nebo cvičení zpaměti
- umí základní akordický doprovod
3. ročník:
- využívá při hře osvojené základní návyky, kontroluje vlastní držení a uvolnění těla a rukou
- umí dublovaný úhoz a legato
- ovládá hru tremola
- umí hrát trojité arpeggio
- dovede hrát v rozsahu malého c až c3
- zvládá pedalizační výměny podle zápisu, vlastního cítění
- hraje vybrané durové a mollové stupnice dle svých schopností a možností
- využívá dynamické výrazové prostředky (p, mf, f, crescendo, decrescendo)
- umí hrát v notovém zápise v G i v F klíči (po malé c)
- je schopen hrát v různosměrném dvojhlase
- zvládá hru s jinými nástroji (klavír), cimbálové muzice
4. ročník:
- umí vybrané durové a mollové stupnice v celém rozsahu nástroje
- je schopen hrát akordy s obraty, tercie v rámci stupnic, arpeggio, staccato
- dokáže kontrolovat vyrovnanost úhozů
- umí hrát v různosměrném dvojhlase
- umí doprovodit lidovou píseň jednoduchou harmonií
- je schopen hrát s jinými nástroji
- hraje skladby dle svých možností a schopností zpaměti
5. ročník:
- umí stupnice v dur a moll v celém rozsahu nástroje
- umí 3hlasné akordy, rozložené akordy s obraty, tercie
- je schopen hrát velký rozklad a harmonickou kadenci
- dokáže hrát skladby různých stylových období zpaměti
6. ročník:
- ovládá stupnice v dur, moll, chromatickou stupnici
- umí sekvence, rytmické varianty
- umí pracovat s tónem, dynamikou a barvou tónu
- dokáže transponovat jednoduché cvičení, lidové písně
- hraje skladby různých stylových období
7. ročník:
- umí řešit základní problémy nástrojové hry (paličkoklad, frázování, pedalizace)
- ovládá dynamiku, tempové rozlišení, frázování, agogiku
- umí sám nastudovat hru přiměřeně svým schopnostem a dovednostem
- dokáže hrát skladby různých stylů a žánrů
- umí transponovat doprovod k lidové písni
- dokáže hrát v komorních souborech
II. stupeň
1. ročník:
- je schopen sluchové sebekontroly
- zvládá rychlé tempa, různou dynamiku, pedalizaci
- dokáže hrát z listu podle svých schopností a možností
- orientuje se v notovém zápise
- zvládá hru náročnějších skladeb podle svých možností
- je schopen využít získaných dovedností a rozlišit hlavní zásady při interpretaci skladeb různých stylových období
2. ročník:
- umí dynamiku, tempové rozlišení
- ovládá různé druhy pedalizace
- je schopen při interpretaci skladeb různých stylových období porovnat kvalitu tónu, dynamické a barevné možnosti nástroje
- interpretuje alespoň dvě přiměřeně obtížné skladby různých stylových období zpaměti
- zná základní informace o vývoji cimbálu
3. ročník:
- zvládá kombinaci pizzicato a úhozu, flažolety, tremolo
- umí hrát s doprovodem i v instrumentálních souborech sám
- umí řešit paličkoklad, výrazové prostředky
- umí sám pracovat s kvalitou a barvou tónu
- je schopen využít získaných dovedností a rozlišit hlavní zásady při interpretaci skladeb různých stylových období
- umí hrát náročnější skladby
4. ročník:
- zvládá různé druhy úhozu
- svých dovedností a vědomostí využívá k samostatnému výběru studovaných skladeb
- samostatně přistupuje k práci na interpretaci skladeb – agogika, dynamika, kvalita tónu
- rozlišuje zásady artikulace při interpretaci skladeb různých stylových období
- umí sám řešit paličkoklad
- interpretuje alespoň dvě přiměřeně obtížné skladby různých stylových období zpaměti
- pomocí technických cvičení nalézá řešení technických problémů ve skladbách
Komorní hra
V rámci kolektivní interpretace se žák může uplatnit v duu, popř. kombinace cimbálu s jiným hudebním nástrojem, či nástroji, popř. zpěvem.
Žák:
- zde získává zodpovědnost za společné dílo
- snaží se hrát synchronizovaně s ostatními členy souboru
- respektuje při hře ostatní spoluhráče, vnímá jejich party
- snaží se o společné začátky a konce fr