Výuka hry na klavír je jedním ze základních pilířů naší školy. Patří mezi nejoblíbenější nástroje, na který hrají děti po celém světě, protože jej lze využít jako sólový i doprovodný nástroj. Z tohoto důvodu zná zvuk klavíru každý kdo někdy vystupoval nebo byl účasten nějakého veřejného vystoupení. Na naší škole jej vyučuje paní učitelka Matochová a níže se můžete seznámit také s koncepcí výuky hry na klavír v jednotlivých ročnících.
Jarmila Pařízková
vyučující
Kateřina Bravencová
vyučující
Koncepce výuky hry na klavír
I. STUPEŇ:
1. ročník
- orientuje se na klaviatuře, přirozeně sedí u nástroje, má správné držení ruky a hraje volně vedenou paží
- zvládá základní úhozové techniky portamento, legato a staccato
- rozpoznává odlišný charakter písní (veselá, smutná) a jejich základní tempo (pomalé, rychlé)
- hraje jednoduché doprovody k lidovým písním na harmonickém základě T-D
2. ročník
- má správné návyky při sezení u klavíru, držení ruky a hraje volně vedenou paží, hraje portamento, legato a staccato
- podle svých možností hraje dvojhmaty a kvintakordy
- projevuje cit pro základní dynamické odstíny (p, mf, f)
- dodržuje správný prstoklad, na elementární úrovni používá pedál
- hraje jednoduché doprovody k lidovým písním na harmonickém základě T-S-D
3. ročník
- ovládá úhozové techniky portamento, legato a staccato
- hraje dvojhmaty a kvintakordy, používá základní dynamické odstínění (p, mf, f)
- dodržuje správný prstoklad, používá pedál
- hraje zpaměti jednodušší skladby
- obohacuje vytváření vlastních doprovodů k písním o nové možnosti (přiznávkový a jednoduchý figurovaný doprovod)
4. ročník
- fixuje dovednosti z předcházejících ročníků a rozšíří je o další technické a výrazové prvky
- správně používá předepsaný pedál; vytváří s pomocí učitele logicky správný prstoklad a dodržuje jej
- u snadnějších skladeb zvládá hru zpaměti
- seznamuje se se skladbami různých stylových období a žánrů a se základními akordickými značkami
5. ročník
- upevňuje své technické dovednosti
- rozvíjí prstovou pohotovost v rychlejších tempech
- hraje zpaměti
- pohotově se orientuje v notovém zápise
- používá jednoduchý stylizovaný kl. doprovod, orientuje se v základních akordických značkách a umí podle nich pohotově hrát
6. ročník
- pěstuje získané technické dovednosti a rozšiřuje je o další prvky
- dále rozvíjí prstovou zběhlost podle svých individuálních schopností
- zná zásady tvoření logicky správného prstokladu
- využívá různých aspektů hudební paměti
- propojuje znalost základních akordických značek s různými stylizacemi klavírního doprovodu podle náladu a charakteru písně
7. ročník
- vykazuje technické a výrazové dovednosti umožňující spontánní hudební projev, vhodně volí použití pedálů
- využívá všechny zvládnuté výrazové a technické prostředky (pasážová a úhozová technika, dynamické odstíny, melodické ozdoby, agogika, frázování)
- je schopen samostatně nastudovat přiměřeně obtížnou skladbu a naučit se ji zpaměti s využitím různých aspektů hudební paměti
- samostatně volí vhodný doprovod k dané písní podle její nálady a charakteru
- seznamuje se s dalšími akordickými značkami a s různými systémy jejich zápisu
II. STUPEŇ:
1. a 2. ročník
- .používá správný prstoklad
- navrhuje vlastní pedalizaci na základě sluchové kontroly v souladu se stylem, charakterem a žánrem skladby
- je schopen samostatně nastudovat přiměřeně obtížnou skladbu
- se s pomocí učitele orientuje v notovém zápise náročnějších klavírních skladeb
- rozšiřuje své znalosti akordických značek (zmenšené a zvětšené akordy, septakordy)
3. a 4. ročník
- zdokonaluje dosažené technické dovednosti; posouvá své individuální dovednosti na vyšší úroveň technické vyspělosti
- používá obou pedálů v různých situacích
- uplatňuje vlastní hudební představy o skladbě s využitím různých technických a výrazových prostředků dle svých individuálních schopností
- je schopen samostatného nastudování skladeb, při nácviku skladeb je vytrvalý a snaží se o detailní práci s notovým zápisem
- pohotově se orientuje ve všech známých systémech akordických značek