Skip to main content
výukové obory

Výuka hry na zobcovou flétnu

Zobcová flétna je velmi oblíbeným hudebním nástrojem, na který v minulosti hráli děti začínající pro její jednoduchost ozvu zapříčiněnému zobcem. V dnešní době se stále více zobcová flétna probíjí mezi plnohodnotné nástroje a čím dál více konzervatoří nabízí tento obor ke studiu.
Vít Němeček

Vít Němeček

vyučující
Koncepce výuky hry na zobcovou flétnu

Základní studium I. stupně

1. ročník

Žák:

  • hraje v rozsahu jednočárkované oktávy
  • umí nasadit a ukončit tón
  • rozlišuje hodnoty not celých, půlových, čtvrťových, osminových a tytéž pomlky
  • zahraje píseň nebo jinou jednoduchou skladbičku zpaměti s doprovodem klavíru nebo jiného nástroje

2. ročník

  • hraje v tóninách C dur, G dur, D dur a F dur
  • ovládá základní artikulační modely v sudém a lichém taktu
  • používá hmaty dvoučárkované oktávy
  • vysvětlí základní dynamické stupně – piano, mezzoforte, forte, crescendo, decrescendo
  • rozlišuje při hře tenuto a legato

3. ročník

  • má upevněné správné návyky držení nástroje a postoje při hře
  • zvládá běžnou údržbu svého nástroje
  • správně interpretuje složitější rytmické a melodické útvary
  • ovládá základy techniky levého palce
  • zahraje skladby různých stylových období podle svých individuálních možností zpaměti

4. ročník

  • ovládá hmaty v celém rozsahu sopránového nástroje
  • rozlišuje kvalitu tónu
  • při souhře s jiným nástrojem je schopen sluchové kontroly
  • ovládá základy dechové techniky se zapojením bránice
  • zahraje náročnější skladbu delšího rozsahu – například sonátu

5. ročník

  • ovládá základy hry na altovou flétnu
  • vybere samostatně vhodnou artikulaci
  • v návaznosti na frázování vybere místa vhodná pro nádechy
  • zahraje jednoduchou skladbu z listu

6. ročník

  • zahraje skladby různých stylových období
  • zvládá technicky náročné pasáže s uvolněnými prsty
  • používá při hře moderní techniky
  • samostatně rozlišuje charakter a náladu skladby
  • zvládá zahrát delší fráze na jeden nádech

7. ročník

  • využívá všechny dosud získané dovednosti k tvoření kvalitního tónu a správné intonaci
  • používá k vyjádření výrazu všechny získané výrazové prostředky
  • zahraje přiměřeně obtížnou skladbu z listu
  • ovládá základy transpozice podle svých individuálních schopností
  • prezentuje se na veřejných koncertech v souhře s jiným nástrojem nebo v komorních souborech