

Klaudie Šudřichová
Přípravný ročník:
Žák zná části houslí a smyčce
Ovládá držení houslí a jednoduchá uvolňovací cvičení pro hru (věšák, závora, jablíčko…)
Má osvojený správný postoj, nasazení houslí a držení smyčce
Používá pizzicato
Seznamuje se s notovým zápisem
Kombinuje techniku pravé a levé ruky
Osvojuje si hru pizzicato a détaché v jeho základních variantách při hře jednoduchých písní
(literatura: Škola hry na housle Josef Micka a Magdalena Mickova 1 sešit/ houslová příprava pro začátečníky Jan Čermák a Josef Beran)
První ročník:
Žák ovládá motorické návyky při hře na housle, uvolněný postoj a správné držení těla
Zvládá durový a mollový prstoklad první polohy a zvládá jej rozeznat podle stupnic v notách
Učí se základnímu rytmu a jednoduché lidové písničky chápe také rytmicky
Hraje jednoduché písně v durovém i mollovém prstokladu na jedné struně
Orientuje se teoreticky v dynamice
Pracuje se všemi částmi smyčce (žabka, špička, střed, celý smyčec)
(literatura: Škola hry na housle Josef Micka a Magdalena Mickova 2 sešit)
Druhý ročník:
Žák prohlubuje znalost hry v první poloze
Dokáže plně využívat dynamických rozdílů
Hraje krátké skladby přes struny
Orientuje se v pojmech jako je repetice, ligatura, legato, koruna, ritardando nebo accelerando
Zdokonaluje tón v pravé ruce
Učí se hrát bez napsaných pomocných prstů
Aktivně vnímá melodii při poslechu i při hře na nástroj
Dokáže zpaměti zahrát lidovou píseň
Ovládá detaché i legato
(Literatura: Ševčík – technická cviční, Krůček – Škola houslových etutud 1, Studánka Stanislav Mach – lidové písně)
Třetí ročník:
Žák používá prstoklady v kombinaci na všech strunách
Zvládá detaché i legato
Zvládne podle melodie hrát bez předepsaných prstů – chápe předznamenání
Orientuje se v dynamice i rytmu
Dokáže zahrát z listu i z paměti lidové písně
Hraje dur či moll stupnici přes jednu oktávu
Zvládá hru s dalším nástrojem (houslemi nebo klavírem)
Žák je seznámen s technikou vibrata
(literatura: Krůček škola houslových etud 1, Suzuki houslová škola, Ševčík sešit 1)
Čtvrtý ročník:
Žák ovládá tvorbu měkkého tónu ve všech podobách základních smyků
Při hře ve stupnici rozumí také akordu tedy Tonice, subdominantě a dominantě
Učí se orientovat v italském hudebním názvosloví
Je schopen analýzy intonační přesnosti
Rozlišuje základní výrazové prostředky ve hře
Dle svých možností užívá vibráto
Umí zahrát etudy a kratší melodické skladby
Kombinuje detaché i legato, staccato
Pátý ročník:
Žák kromě smyků detaché a legato ovládá i rychlé smyky jako je staccato či martele
Zahraje stupnici přes dvě oktávy a příslušný akord
Je schopen samostatné domácí přípravy
Vibrato užívá stále častěji
Užívá výrazových prostředků
Ovládá hru zpaměti
Žák je seznámen s třetí polohou
(Literatura: Bublová: Houslová knížka aneb začínáme ve 3. Poloze, Krůček škola houslových etud 3.)
Šestý ročník:
Žák je schopen nejen technického zvládnutí skladby, ale využívá veškeré výrazové prostředky při hře na nástroj
Ovládá přechod do třetí polohy
Hraje etudy vyšší úrovně
Je schopen hry v komorním obsazení
Sedmý ročník:
Žák dokáže pracovat výrazově na rozsáhlejších skladbách
Cítí se jistě v řešení technických problémech
Ovládá všechny smyky
Výrazovým prostředkem je vibrato
Žák je seznámen s pátou polohou
-------------------------------------------------------------
První ročník druhého stupně:
Žák ovládá motorické návyky při hře na housle
Hraje skladby v rozmezí 1. – 5. polohy
Dokáže samostatně pracovat na výběru skladeb
Tvoří si vlastní hudební názory a je schopný recenze koncertu
Ovládá těžší etudy
(literatura: Krůček škola houslových etud, Mazas etudy)
Druhý ročník druhého stupně:
Žák využívá veškerých výrazových prostředků
Je seznámen s dvoj hmatovou hrou
Hraje skladby technicky i melodicky náročnější
Třetí ročník druhého stupně:
Žák je vybaven k dalšímu samostatnému hudebnímu rozvoji
Má zájem o kulturní a hudební život a podílí se na něm
Zvládá široký základ pravé i levé ruky