Skip to main content
výukové obory

Výuka hry na housle

Housle jsou nejmenším a zároveň nejrozšířenějším smyčcovým hudebním nástrojem. Jsou nejpočetnější nástrojovou skupinou v symfonickém orchestru, velmi často si vybírají autoři jako sólový nástroj a můžeme je vidět a slyšet i ve folklorních, jazzových nebo třeba country souborech. V HTVŠ housle vyučuje Klaudie Šudřichová.
Klaudie Šudřichová

Klaudie Šudřichová

vyučující
Koncepce výuky hry na housle

Přípravný ročník: 

Žák zná části houslí a smyčce

Ovládá držení houslí a jednoduchá uvolňovací cvičení pro hru (věšák, závora, jablíčko…)

Má osvojený správný postoj, nasazení houslí a držení smyčce

Používá pizzicato

Seznamuje se s notovým zápisem 

Kombinuje techniku pravé a levé ruky 

Osvojuje si hru pizzicato a détaché v jeho základních variantách při hře jednoduchých písní 

(literatura: Škola hry na housle Josef Micka a Magdalena Mickova 1 sešit/ houslová příprava pro začátečníky Jan Čermák a Josef Beran)

 

První ročník: 

Žák ovládá motorické návyky při hře na housle, uvolněný postoj a správné držení těla

Zvládá durový a mollový prstoklad první polohy a zvládá jej rozeznat podle stupnic v notách

Učí se základnímu rytmu a jednoduché lidové písničky chápe také rytmicky 

Hraje jednoduché písně v durovém i mollovém prstokladu na jedné struně 

Orientuje se teoreticky v dynamice

Pracuje se všemi částmi smyčce (žabka, špička, střed, celý smyčec)

(literatura: Škola hry na housle Josef Micka a Magdalena Mickova 2 sešit)

 

Druhý ročník: 

Žák prohlubuje znalost hry v první poloze

Dokáže plně využívat dynamických rozdílů

Hraje krátké skladby přes struny 

Orientuje se v pojmech jako je repetice, ligatura, legato, koruna, ritardando nebo accelerando 

Zdokonaluje tón v pravé ruce 

Učí se hrát bez napsaných pomocných prstů

Aktivně vnímá melodii při poslechu i při hře na nástroj

Dokáže zpaměti zahrát lidovou píseň 

Ovládá detaché i legato 

(Literatura: Ševčík – technická cviční, Krůček – Škola houslových etutud 1, Studánka Stanislav Mach – lidové písně)

 

Třetí ročník: 

Žák používá prstoklady v kombinaci na všech strunách 

Zvládá detaché i legato 

Zvládne podle melodie hrát bez předepsaných prstů – chápe předznamenání

Orientuje se v dynamice i rytmu

Dokáže zahrát z listu i z paměti lidové písně 

Hraje dur či moll stupnici přes jednu oktávu 

Zvládá hru s dalším nástrojem (houslemi nebo klavírem)

Žák je seznámen s technikou vibrata 

(literatura: Krůček škola houslových etud 1, Suzuki houslová škola, Ševčík sešit 1)

 

Čtvrtý ročník: 

Žák ovládá tvorbu měkkého tónu ve všech podobách základních smyků 

Při hře ve stupnici rozumí také akordu tedy Tonice, subdominantě a dominantě 

Učí se orientovat v italském hudebním názvosloví

Je schopen analýzy intonační přesnosti

Rozlišuje základní výrazové prostředky ve hře 

Dle svých možností užívá vibráto

Umí zahrát etudy a kratší melodické skladby 

Kombinuje detaché i legato, staccato 

 

Pátý ročník: 

Žák kromě smyků detaché a legato ovládá i rychlé smyky jako je staccato či martele

Zahraje stupnici přes dvě oktávy a příslušný akord 

Je schopen samostatné domácí přípravy 

Vibrato užívá stále častěji 

Užívá výrazových prostředků 

Ovládá hru zpaměti 

Žák je seznámen s třetí polohou

(Literatura: Bublová: Houslová knížka aneb začínáme ve 3. Poloze, Krůček škola houslových etud 3.)

 

Šestý ročník: 

Žák je schopen nejen technického zvládnutí skladby, ale využívá veškeré výrazové prostředky při hře na nástroj

Ovládá přechod do třetí polohy 

Hraje etudy vyšší úrovně 

Je schopen hry v komorním obsazení

 

Sedmý ročník:

Žák dokáže pracovat výrazově na rozsáhlejších skladbách 

Cítí se jistě v řešení technických problémech 

Ovládá všechny smyky 

Výrazovým prostředkem je vibrato 

Žák je seznámen s pátou polohou

-------------------------------------------------------------

První ročník druhého stupně: 

Žák ovládá motorické návyky při hře na housle

Hraje skladby v rozmezí 1. – 5. polohy 

Dokáže samostatně pracovat na výběru skladeb 

Tvoří si vlastní hudební názory a je schopný recenze koncertu 

Ovládá těžší etudy 

 (literatura: Krůček škola houslových etud, Mazas etudy)

Druhý ročník druhého stupně: 

Žák využívá veškerých výrazových prostředků 

Je seznámen s dvoj hmatovou hrou 

Hraje skladby technicky i melodicky náročnější 

 

Třetí ročník druhého stupně: 

Žák je vybaven k dalšímu samostatnému hudebnímu rozvoji

Má zájem o kulturní a hudební život a podílí se na něm 

Zvládá široký základ pravé i levé ruky