Skip to main content
výukové obory

Výuka hry na klarinet

Žák si během studia osvojí základy hry na klarinet, které dále rozvíjí dle svých individuálních schopností. Během výuky se postupně seznámí s jednotlivými hudebními slohy a jejich repertoárem. Získané znalosti a dovednosti uplatňuje v individuálně zvoleném předmětu z nabídky souborové hry. Do předmětu Hra na klarinet jsou běžně přijímáni žáci od 8-10 let, v případě, že žák je vybaven potřebnými fyzickými předpoklady, příp. disponuje vhodnými technickými prostředky (např. plastový klarinet), je možné jej přijmout i v nižším věku.
Michal Brkal

Michal Brkal

vyučující
Koncepce výuky hry na klarinet

I. stupeň

1. ročník

  • zvládá základní péči o nástroj, umí pojmenovat jednotlivé části nástroje, ovládá práci s plátkem včetně odpovídající péče o něj
  • chápe metrorytmické vztahy, rozezná základní délkové a výškové hodnoty not i pomlk a dokáže je prakticky uplatnit při hře
  • umí používat uvolněný postoj při hře a správné držení nástroje
  • dokáže pracovat s dechem (přirozený hluboký nádech a volný výdech)
  • umí správně posadit hubičku na rty a tvořit tón bez nástroje, osvojuje si nátiskovou techniku a zvládá funkci jazyka při tvoření tónu nasazením jazyka o plátek
  • ovládá hru vydržovaných tónů, postupně hraje v celých, půlových a čtvrťových hodnotách
  • je schopen tvořit dostatečný zvukově kvalitní tón přiměřeně svým schopnostem, ovládá hru tenuto v tónovém rozsahu e – a1 (b3)
  • dokáže zahrát nejjednodušší lidové písně, příp. snadné skladbičky dle svých individuálních možností a schopnost

2. ročník

  • dokáže si uvědomit a zdokonalovat základní dovednosti (správný postoj při hře, držení nástroje, postavení prstů a jejich koordinace kvalitu tónů)
  • dokáže využít posilovacích cviků na nátisk, (napínání brady a koutkú)
  • prohloubil dechovou techniku s patřičnou oporou bránice, dokáže zkoncentrovat svůj výdech a vytvořit rovný tón, osvojuje si správnou artikulaci a souhru techniky nasazování s prstovou technikou
  • ovládá hru vydržovaných tónů p- f- p, postupně hraje v celých, půlových, čtvrťových a osminových hodnotách
  • umí používat další nové rytmické prvky, je schopen rytmické kontroly
  • ovládá hru legato, osvojil si hru v tónovém rozsahu e – g2, osvojuje si přechod hry ze šalmajového rejstříku do horní polohy, dokáže prohlubovat všechny tyto prostředky při hře vybraných cvičení a etud i přednesových skladeb
  • umí zahrát stupnice durové do 1 křížku a 1 bé, dokáže zahrát lidové písně a jednodušší skladby přiměřeně podle svých individuálních možností a schopností
  • osvojil si základní schopnost souhry s dalším hudebním nástrojem

3. ročník

  • umí základy artikulačních technik (tenuto, staccato, legato)
  • je schopen rytmické kontroly
  • rozlišuje běžná tempová a dynamická označení, je schopen podat zvukově kvalitní tón včetně jeho dynamických odstínů a rozsahů podle svých individuálních možností a schopností
  • osvojuje si hru v tónovém rozsahu e-c3
  • umí zahrát stupnice durové do 2 křížků a 2 bé,  příslušných kvintakordů
  • interpretuje snadné a drobnější skladby různých slohových období, dokáže zahrát melodii podle sluchu a lidové písně zpaměti přiměřeně podle svých individuálních schopností
  • uplatňuje se v souhře s dalšími hudebními nástroji

4. ročník 

  • rozezná běžná výrazová a agogická označení, aplikuje všechny dosud získané poznatky z předmětu Hudební nauka
  • hraje základy artikulačních technik (tenuto, staccato, legato, portamento)
  • zlepšuje intonaci v horní poloze od g2 po c3,  je schopen prohlubovat dále techniku dýchání a techniku souhry prstů s jazykem, artikulaci v různých rytmických obměnách a tempech, rozvíjí tuto techniku ve vybraných etudách
  • umí zahrát stupnice durové do 2 křížků a bé, mollové do 1 křížků a bé včetně příslušných kvintakordů v různých artikulacích
  • interpretuje vybrané přednesové skladby různých žánrů přiměřené obtížnosti podle svých individuálních možností a schopností
  • rozpozná charakter jednoduchých skladeb (pomalá, rychlá, veselá, smutná)
  • je schopen souhry s jinými hudebními nástroji, účastní se komorní nebo souborové hry

5. ročník

  • zvládá postupně hru ve větším tónovém rozsahu pomocí stupnic, zdokonaluje jistotu a kvalitu tónu, je schopen praktikovat dynamické odstíny ve skladbě
  • rozezná kvalitu tónu a nasazení
  • orientuje se v interpretaci běžných melodických ozdob, ovládá různé artikulační způsoby v kombinaci s prstovou technikou
  • rozvíjí správnou intonaci svého nástroje v celém tónovém rozsahu užívaném dle svých individuálních schopností, rozšiřuje hraný tónový rozsah po d3
  • hraje stupnice durové do 3 křížků a bé, mollové do 2 křížků a bé včetně příslušných kvintakordů v různých artikulacích
  • dokáže si sám vyhledat skladby a samostatně nastudovat přiměřeně svým individuálním schopnostem a možnostem
  • dokáže se orientovat v jednoduchém notovém zápisu a tento zahrát z listu

6. ročník

  • hraje durové do 4 křížků a bé, mollové do 3 křížků a bé včetně příslušných kvintakordů v rychlejším tempu a v různých artikulacích
  • dokáže podat kvalitní tón s využitím plné dechové opory v celém svém užívaném tónovém rozsahu nástroje, rozvíjí a upevňuje hru v krajních polohách nástroje, rozšířil hraný rozsah po e3
  • je schopen podle svých možností samostatně pracovat na skladbě zadané učitelem nebo na samostatně vybrané skladbě
  • dokáže zdokonalovat soustavným zvyšováním náročnosti technických a nátiskových cvičení své hráčské dovednosti
  • dokáže hrát ve skupině nástrojů a udržet si svůj hlas
  • dokáže rozšiřovat technickou vyspělost a spolehlivost, zdokonaluje intonaci

7. ročník

  • ovládá a využívá podle svých individuálních možností a schopností celý tónový rozsah nástroje (e-g3), uplatňuje všechny znalosti a dovednosti nabyté během svého studia
  • procvičuje vybrané stupnice dur do 4 křížků a bé, mollové do 4 křížků a bé včetně příslušných kvintakordů, v rychlejším tempu a v různých artikulacích, chromatickou stupnici od e po e3
  • plně využívá dynamické možnosti klarinetu od pp až do ff v celém rozsahu nástroje
  • dokáže samostatně nastudovat a interpretovat přiměřeně obtížné skladby a rozlišit pomocí výrazových prostředků hry na nástroj charakter a styl interpretované skladby
  • dokáže se orientovat v jednoduchém notovém zápisu a tento zahrát z listu
  • umí dodržovat dynamická, tempová a výrazová označení ve prospěch hrané skladby dokáže se začlenit do kolektivního hraní jak v komorní hře, tak i ve větším seskupení

II. stupeň  

I. ročník

  • dokáže zdokonalovat pomocí etud, technických a nátiskových cvičení svou hráčskou jistotu při interpretaci obtížnějších skladeb
  • na základě všech svých doposud získaných znalostí a dovedností umí a dokáže uplatnit všechny technické i výrazové prostředky při hře v celém rozsahu nástroje
  • dokáže věnovat dostatečně patřičnou péči svému nástroji a zvládá samostatně řešit technické problémy spojené s nástrojem
  • s jistotou se orientuje v notovém zápisu nejrůznějších skladeb, hledá svůj vlastní hudební výraz při studiu a interpretaci dané skladby, vyhledává skladby i podle svého vlastního výběru
  • umí vytvořit, rozlišovat a pracovat s různou zvukovou barvou tónu a jeho kvalitou, dokáže ve skladbě najít a využívat vhodná místa pro nádechy bez přerušování frází
  • dokáže rozvíjet své výrazové schopnosti (melodičnost, techniku)
  • rozvíjí pohotovost při hře z listu a hudební paměť

II. ročník

  • zvládá stále obtížnější techniku hry, nátiskovou vyspělost, rozšířil hraný rozsah po e3
  • dokáže využívat při studiu náročnějších technických cvičení a etud
  • ovládá stupnice dur i moll do 5# a 5b vč. T5, D7, zm7
  • rozvíjí výrazové stránky hry na nástroj (dynamiku, frázování, nátisková výdrž, hospodaření s dechem)
  • dokáže zdokonalovat hru z listu
  • využívá plně výrazových a tempových prostředků, dynamických rozsahů svého nástroje stupňovitě i terasovitě, orientuje se v prostředcích moderní techniky a dokáže podle svých možností tyto prostředky zapojit do své hry na nástroj – např. glissando,frullando

III. ročník

  • umí se orientovat v historii svého nástroje, jeho příbuzných obměnách, různá ladění a konstrukce (B, A, C –klarinet, Alt klarinet atd.)
  • prohlubuje dále dechovou techniku, frázování a artikulační techniku při hře všech stupnic dur i moll včetně příslušných kvintakordů, septakordů a jejich obratů, též při hře vybraných etud a přednesových skladeb různých stupňů obtížnosti podle svých individuálních schopností a dovedností, osvojil si základy swingové artikulace
  • zvládá hru melodické partů v orchestru
  • dokáže samostatně řešit rytmické, intonační, tónové a nátiskové problémy
  • dokáže studovat a interpretovat skladby náročné na rozsah nástroje, techniku a také z různých žánrů a stylových období  

IV. ročník

  • ovládá stupnice dur i moll do 7# a 7b vč. T5 v obratech, D7, zm7, chromatická stupnice
  • rozpozná základní melodické ozdoby
  • dokáže uplatnit ve hře na svůj nástroj všechny nabyté zkušenosti a vědomosti ve prospěch interpretované hudby
  • umí nastudovat i obtížnou skladbu, řešit její obtížnosti a charakter
  • dokáže rozlišit frázování různých žánrů hudby (dechovka, taneční, jazz, atd.)
  • dokáže rozpoznat kvalitu díla a zhodnotit vlastní i cizí interpretaci
  • umí se zapojit do amatérského hudebního provozu vzhledem ke svým talentovým a nátiskovým dispozicím
  • orientuje se v různých slohových obdobích, rozlišuje mezi jednotlivými obdobími a jejich skladebnou technikou, dokáže samostatně nastudovat vybranou přednesovou skladbu a využít v ní výrazových i technických prostředků hry, využívá při tom i svých posluchačských zkušeností
  • podle svých možností se aktivně účastní hry v komorních a souborových seskupeních, využívá při tom všechny své zkušenosti, znalosti i dovednosti, podílí se na vytváření a obohacování výsledného společného zvuku i výrazu interpretovaných skladeb.