Skip to main content
výukové obory

Výuka žesťových nástrojů

Žesťové nástroje jsou samostatnou a velmi svébytnou kategorií dechových nástrojů. Patří sem trubka, trombon, lesní roh a tuba. V našem kraji si tyto nástroje neodmyslitelně spojujeme s dechovkou, která doporvází většinu slavností a plesů. Žesťové nástroje mají ale uplatnění i v jiných žánrech a stylech hudby, a to od hudby klasické až přes jazzovou.
Vít Němeček

Vít Němeček

vyučující
Koncepce výuky hry na trubku

Základní studium I. stupně

1. ročník

  • popíše stavbu nástroje a umí jej správně udržovat
  • zná základy žeberně – bráničního dýchání
  • zná správný postoj a držení nástroje při hraní bez ztráty přirozené uvolněnosti
  • rozpozná rozdíl mezi forte a piano
  • předvede hru na nátrubek
  • má ustálené nasazení nátrubku na rty

2. ročník

  • předvede správnou artikulaci v jednoduchých retních vazbách
  • zná správné prstoklady tónové řady g – c2
  • zahraje zpaměti jednoduchou skladbu nebo píseň
  • vybere správné slabiky při nasazení tónu
  • vysvětlí pojem žeberně – brániční dýchání

3. ročník

  • nastaví si časový harmonogram cvičení a odpočinku
  • hraje v rozsahu g – c2
  • zopakuje po učiteli dvoutaktový motiv
  • hraje s doprovodem klavíru nebo jiného nástroje
  • udrží svůj part při jednoduchém dvojhlase

4. ročník

  • rozliší barvu a správnou polohu tónu
  • používá žeberně – brániční dýchání
  • hraje s uvolněným tělem
  • vybere odpovídající nátiskové cvičení
  • vyjmenuje a pozná příbuzné žesťové nástroje

5. ročník

  • nadechuje se na předem vyznačených místech
  • použije správně jazyk při nasazení tónu
  • vybere odpovídající dynamické odstíny v dané skladbě
  • při souhře s jiným nástrojem se dokáže samostatně naladit
  • vyjádří přesně rytmický zápis dané skladby

6. ročník

  • zahraje skladbu zpaměti
  • samostatně vyhodnotí zvuk, barvu a tvoření tónu
  • má upevněné kruhové svalstvo v návaznosti na obtížnost skladby správně používá tempová označení italského hudebního názvosloví

7. ročník

  • hraje v rozsahu g – g2 stálým rovným tónem v intonační čistotě
  • vyjádří náladu skladby odpovídajícími výrazovými prostředky
  • samostatně rozpozná charakter skladby
  • dokáže samostatně nastudovat zadanou látku
  • má přesnou představu o výšce tónu a je schopen ho doladit
  • vyjmenuje významné světové trumpetisty